A Víz Világnapja

Dr. Német Ildikó képe

Víz nélkül nincs élet


Március 22-én van a víz világnapja.

Ez alkalomból alaposan körbejártam a víz fontosságát élettani szempontból és bemutatok Önöknek néhány fontos tényt, amit vízről feltétlenül tudnia kell!

A víz a legfontosabb tényező az emberi élet számára.  Míg élelem nélkül akár 1 hónapig is elélhetünk, víz nélkül csak 2-3 napig bírja a szervezetünk. A test kb. 60%-a vízből áll - ez az újszülötteknél kicsit magasabb, mintegy 70%, míg idősebb korban olyan 50%-ra csökken. Ennek nagy része a sejtjeinkben található, de fellelhető ezenkívül a nyálkahártyákban, vérben és a különböző testnedvekben, úgymint pl. a vizelet, nyál és egyéb emésztőnedvek, könny, izzadság.  A szervezet egészséges és kiegyensúlyozott működése szempontjából testünkben a víznek nagyon fontos és összetett szerepe van:

  •     biztosítja a vérkeringést, a szükséges tápanyagok oldását és szállítását

  •     befolyásolja a vér összetételét és a megfelelő vérnyomást

  •     részt vesz a felszívódásban és az emésztésben, a salakanyagok kiválasztásában

  •     segíti az egészséges sav-bázis egyensúly fenntartását

  •     szabályozza a testhőmérsékletet

Egy átlagember napi vízszükséglete 2-2,5 liter, kb. ennyi víz távozik a szervezetünkből verejtékezés, légzés, emésztés és kiválasztás során, amit pótolnunk kell.  Ennek körülbelül felét táplálékkal vesszük magunkhoz, s a fennmaradó részt folyadékbevitellel. Nem mindegy viszont az, hogy mit iszunk. A természetes ásványvíz a biológiai vízigény kielégítésére a legalkalmasabb. Mindamellett, hogy jó ízű, kiváló szomjoltó és kalóriamentes, számos fontos ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz a szervezet számára könnyen beépülő formában. A különböző ízfokozókkal, tartósítószerekkel, adalékanyagokkal készített üdítőitalok kifejezetten egészségtelenek, mivel a szervezet nehezen tudja hasznosítani ezeket magas cukortartalmuk miatt. Ráadásul az üdítők fogyasztásával becsapjuk a szervezetünket is, mivel automatikusan csökken a vízivás ösztöne is.

A folyadék utánpótlására folyamatosan ügyelni kell. Különösen a nyári nagy meleg idején, ill. hasmenés, hányás vagy lázas állapotok esetén olyankor is inni kell, amikor nem érzünk szomjúságot. A szomjazás már akkor jelentkezik, amikor a szervezet víztartalma jelentősen csökken. Már kis mennyiségű folyadékvesztés is zavarokat okozhat a szervezetben, ilyenkor tompulhat a fizikai és szellemi tevékenység, fejfájás és a koncentráció képesség csökkenése léphet fel. Ha tartósan fennáll a folyadékhiányos állapot, gyorsulnak az öregedési folyamatok, a szervezetben lerakódnak a salakanyagok, vesekő keletkezhet, valamint a vér besűrűsödése miatt egyes szerveink oxigén hiányos állapotba kerülhetnek. Időskorban az emberek szomjúságérzete fokozatosan csökken, ezért általában a szükségesnél kevesebb folyadékot fogyasztanak, így könnyebben kiszáradhatnak, emésztési zavarok léphetnek fel, felborulhat az elektrolit háztartásuk és trombózis veszélye alakulhat ki.

Létezik olyan is, hogy „túlivás”?

A szervezet folyadékhiányos állapota mellett a túlivásis veszélyes lehet. Ez különösen azoknál a sportolóknál alakulhat ki, akik edzés vagy a versenyek után az elveszített folyadékot hirtelen nagy mennyiségű folyadék megivásával akarják pótolni. Ilyenkor a testnedvek felhígulnak, a vesék nem tudják a sok vizet kiválasztani, így az kiáramlik a sejtekbe és görcsrohamot, eszméletvesztést okozhat. Szervezetünk nem képes arra, hogy egyszerre túl nagy mennyiségű folyadékot feldolgozzon, ígynem csak az a fontos, hogy a megfelelő mennyiségű vizet pótoljuk, hanem az is, hogy ezt beosztva, kortyonként, rendszeresen fogyasszuk el.

Tiszta vizet fogyasztva egészségesebbek és életerősebbek leszünk, közérzetünk, szellemi és fizikai teljesítőképességünk is sokkal jobb lesz!

Dr. Német Ildikó
Szakgyógyszerész

Címkék: