Várandós? Erre kell figyelnie!

Dr. Borza Petra képe

Táplálkozási tanácsok, vitaminkészítmények várandósoknak

 

Minden várandós édesanya a legjobbat szeretné születendő gyermekének.
Egy várandós édesanya jobban odafigyel arra, hogy milyen tápanyagokat visz be a szervezetébe, hiszen tudja, hogy “abból a babája is kap” :-) Így igyekszik mindenből a legjobbat, a lefrissebbet, a legropogósabbat, a leglédúsabbat, a legtermészetesebbet választani. Sokan ösztönösen teszik ezt, sokan tudatosan.

Ebben a cikkben megmutatom Önöknek részletesebben, hogy mire érdemes odafigyelni, amikor egy pici magzat fejlődésnek indul az anyai szív alatt:

A várandósság 270 napja és a baba első 2 éve ( 2x365 napja), vagyis az élet  első 1000 napja döntő fontosságú; ekkor fejlődnek  legintenzívebben a sejtek, szövetek, szervrendszerek. Ezért is nagyon fontos az, hogy a magzat méhen belüli táplálása a lehető legmegfelelőbb legyen.

Mit is tud tenni Ön leendő anyukaként kisbabájának egészségmegőrzésének érdekében?
Milyen táplálkozási tanácsokat érdemes megfogadnia?

Legfontosabb szabály, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrendet tartva nincsenek tiltott táplálékok csak kerülendő mennyiségek!
Tartson mértékletességet az édességek és a túlzott só fogyasztásában. Ha teheti, minden nap egyen teljes kiőrlésű gabonát, tejterméket, zöldségeket és gyümölcsöket.

Tudta, hogy a babavárás időszakában az anyai szervezet több fehérjét igényel?
A napi fehérjebevitel ilyenkor +10 g-mal megnő, összesen 70-90 g fehérje szükséges. Ez könnyen pótolható tejtermékekkel, tojással, szárnyas húsokkal.
A zsíros húsok helyett válasszon inkább soványabb húsokat, halakat!

Érdemes odafigyelnie az étrend betartására nem csupán a magzat, hanem az állapotos nő egészségének érdekében; a terhesség alatt hozzávetőlegesen + 8-12 kg súlygyarapodás következik be, ami a 4. hónaptól kezdve heti 300-500 g súlytöbbletet jelent. Ha az anya súlya  a fogantatás körüli időszakban a testtömegénél 15%-al kisebb, mint normálisan lenne, úgy sajnos a baba nagyobb valószínűséggel születik szintén alacsonyabb testsúllyal.
Régi mondás, hogy a várandós nő „kettő helyett eszik”: ha a tápanyagbevitel a kétszeresére nő, úgy sajnos kismamaként számolhat az elhízással. A túlsúly ugyanis növeli a terhességi diabétesz, ödémák, magas vérnyomás stb. kockázatát. Ha a fogyás indokolt, úgy orvosi felügyelet mellett heti 0,5-1kg súlyveszteség elfogadott.
Nem érdemes tehát se túl szigorú diétát tartani, se pedig kettő helyett enni, próbáljon meg inkább változatos étrendet tartani.

Mivel az anyának terhesség alatt fokozódik a vitamin, ásványi anyag és nyomelem szükséglete, ezért mindenképp érdemes valamilyen magzatvédő vitamint szedni!
Ha tudatosan készül az anyaságra, akkor a legjobb, ha a fogantatás előtti néhány hónapban már gondoskodik erről.

Napjainkban nagyon sokfajta magzatvédő vitamin közül válogathat. Komplex összetételükkel segítenek a megnövekedett vitamin igényt fedezni, pótolni.

Mit tartalmazzon mindenképpen egy ilyen vitamin?

Alapvető fontosságú a folsav, B2, B6, B12 vitamin, D3 vitamin, jód, vas, szelén. A folsav sok élettani folyamatban játszik szerepet, már napi 0,8-1 mg folsav szedésével klinikai vizsgálatok szerint közel jelentősen csökkenthető az idegcső záródási rendellenességek kialakulásának kockázata.

A téli időszakban különösen fontos a D3 vitamin bevitele, ennek napi mennyisége várandósoknál maximum 2000 NE legyen. A D3 vitamin csökkenti a koraszülés, terhességi diabétesz, bakteriális vaginózis, stb. lehetőségét, emellett kifejezetten jó hatású mind az anya, mind pedig a magzat immunrendszerére.

Az első trimesztertől kezdve a jód felhasználása is megnő. A jód a pajzsmirigy normális működéséhez járul hozzá, és fontos szerepet tölt be a baba agyi fejlődésében is, éppen ezért lényeges a megfelelő jódpótlás. Magyarország közepesen jódhiányos terület, a WHO szerint napi 250 mikrogamm jód bevitele ajánlott a várandósos anyukáknak.
Patikákban jódpótlásra jódaqua, jodid tabletta vény nélkül is kapható.
A magzatvédő vitaminok egy része tartalmazza a jódot.

Az ép pajzsmirigy működéshez az antioxidáns tulajdonságú szelén is hozzájárul.  Szükséges napi mennyisége terhesség alatt 60 mikrogramm.
Talán kevésbé köztudott, de a kellő szelénbevitel a férfiak számára is fontos, ugyanis fogantatásnál biztosítja a megfelelő minőségű és mennyiségű spermaszámot!  
Egyes vizsgálatok szerint a szelénpótlás segít megakadályozni a terhességi depressziót is. Hiányában négyszeresére emelkedhet a terhességi toxaemia rizikója.

Szintén kiemelkedő szerep jut a vasnak. Alapvető vérképzési elem, normál vasraktárral rendelkező várandósoknak napi 30-60 mg elég, míg vashiányos állapotban 120-240 mg vasra van szükség.
A vas felszívódását már 50 mg C-vitamin is segíti, így érdemes kiegészítésként szednie.
Vaspótlásra számos készítmény kapható vény nélkül, mint a gyógynövényeket is tartalmazó folyadékok, szirupok, céklalé vagy céklatabletta, vas tabletta, vasas forrásvíz.

Bármilyen kérdése merült is fel a cikkel vagy akár saját várnadósságával kapcsolatban, kérdezze gyógyszerészeinket bizalommal!

Dr. Borza Petra
Gyógyszerész
Szent Sebestyén Gyógyszertár, Nagykovácsi

Címkék: