Mit hozzon a Mikulás?

Dr. Német Ildikó képe
 Van zsákodban minden jó

 

Télapó ünnepének közeledtével sokan elgondolkodunk azon, hogy mi kerüljön szeretteink Mikulás csomagjába. Most szeretnék pár ötletet adni arra, hogy az apró ajándékok mellett milyen egészséges nassolnivalókat rejtsünk a kiscsizmákba.

A túlzottan cukros, adalékanyagokban bővelkedő élelmiszerek fogyasztása nemcsak a gyerekek, de a felnőttek számára sem javasolt. Lassítják az anyagcsere-folyamatokat, elhízáshoz, emésztőrendszeri problémákhoz, illetve idővel akár daganatos betegségek kialakulásához is vezethetnek. Mindemellett a túl sok édesség fogszuvasodást okozhat, valamint a gyerekek túlpöröghetnek, mivel a benne található cukor nagyon könnyen lebomlik. A vér magas cukortartalma pedig serkenti az agyműködést és egyfajta túlpörgött állapotot idéz elő.

Így sokat teszünk hozzátartozóink egészségéért, ha ezek helyett inkább az alábbiakat helyezzük a meglepetés csomagba:

  • A gyümölcsök közül a mandarin, alma, narancs, kivi vagy banán mindenképp jó választás. Rendkívül egészségesek és finomak és magas vitamin tartalmuk révén a téli időszakban immunerősítő hatásuk is van.

  • Kerüljenek bele olajos magvak is, úgymint dió, mogyoró és mandula. Kutatások bizonyítják, hogy ezen magvak rendszeres fogyasztása jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Ennek titka, hogy a bennük levő telítetlen zsírsavak megtisztítják a vért a „rossz” koleszterintől. Sőt, a rák megelőzésében is kulcsszerepet játszanak. Az olajos magvak natúr formában a legegészségesebbek, a pörkölés ugyanis a jótékony telítetlen zsírsavakat megváltoztatja. Fontos tudni még, hogy kisgyerekeknek 1 éves kor alatt nem ajánlottak allergizáló hatásuk miatt és a félrenyelés, fulladás veszélye végett csak nagy óvatossággal kóstoltassuk kb. 4-5 éves korig.
  • A mesterséges színezékben és adalékanyagban különösen gazdag gumicukorkák helyett inkább aszalt gyümölcsöket adjunk. Ezeknek bár magas a cukortartalmuk, azaz kalóriadúsak, de legalább tartalmaznak többféle vitamint (főleg B- és C-vitamint) és ásványi anyagot (magnéziumot, káliumot, kalciumot, vasat, cinket) is. További előnyük, hogy magas rosttartalmuk miatt fokozzák a bélmozgást, ezáltal megakadályozzák a székrekedést. Ez pedig ebben az év végi ünnepek alatti csokoládészezonban fontos szempont, hiszen a mértéktelen édességevés szélsőséges esetben gyomorrontáshoz, enyhébb esetben székrekedéshez vezethet.
  • Csomagolhatunk még hozzáadott cukor nélküli, teljes kiőrlésű kekszet. Sikert arathat a házi készítésű müzliszelet (mézzel, zabpehellyel, aszalt gyümölcsökkel és magokkal), valamint gyümölcskenyér, melyet szintén teljes kiőrlésű liszttel, mézzel és aszalványokkal sütöttünk.

Édesanyaként magam is tudom, hogy pár szem szaloncukor vagy a csokimikulás is elengedhetetlen összetevője a csomagnak. Azonban nagyon fontos, hogy ebből inkább keveset, de jó minőségűt vegyünk, mely nem növényi zsírból készült, hanem magas a kakaóvaj tartalma. Az olcsóbb télapó csokik sajnos sok esetben nem éppen csokoládéból vannak. Viszont a jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokoládé nemcsak isteni csemege, de az egészségünkre is jó hatással van, mert a benne lévő, flavonoidoknak nevezett antioxidánsok védik a sejtjeinket.

Dr Német Ildikó

Szakgyógyszerész, Szent Sebestyén Gyógyszertár, Nagykovácsi

Címkék: