Legyen ünnep!

Dr. Német Ildikó képe

Legyen ünnep

 

Az év végi ünnepek egyik fénypontja, amikor szeretteink társaságában a gyönyörűen terített asztal köré ülhetünk és közösen elfogyasztjuk a többfogásos menüsort. Ez alkalomból javarészt olyan ételeket eszünk, melyek a mindennapokban nem vagy csak ritkán kerülnek a tányérunkra. Általában több helyen is megfordulunk, ahol különféleképpen készül még ugyanaz az étel is. Ilyenkor sokféle finomság kerül az asztalra, köztük olyan „nehéz ételek” is, mint például a káposzta. Nagy a kísértés, nehéz ellenállni, még akkor is, ha tudjuk, hogy amennyiben valamihez nem vagyunk hozzászokva, az emésztési zavarokhoz vezethet. Emellett rejtett ételintoleranciák vagy akár allergiák is felszínre kerülhetnek.

Ezek a folyamatok a bélrendszer teljes egészére kihatnak. A gyomor szintjén a reflux okozhat panaszt, melynek súlyossága függ az édességek, alkohol és zsíros ételek fogyasztásától. Az égő érzést a gyomor savas tartalmának a nyelőcsőbe való visszaáramlása okozza, melyet kiválthatnak egyes ételek is, melyek ellazítják a nyelőcső záróizmát. A tünetek enyhítésében segít, ha egyszerre csak kevesebbet eszünk, étkezés után egy ideig nem fekszünk le, illetve a savlekötők alkalmazása is.



A gyomorfekélyről a köztudat úgy tartja, hogy elsősorban a stressz felelős érte, pedig azoknál, akik rendszeresen sokat esznek, igen gyakori betegség. A savelválasztásra a teli gyomor gyakorolja a legnagyobb ingert, a túl sok sav kikezdheti a gyomor falát és kialakul a fekély. Fő tünete az éhezésre jelentkező gyomorszáj táján fellépő égő fájdalom, mely étkezés után elmúlik. Jó tudni, hogy bizonyos élelmiszerek – az erősen fűszeres ételek, édesség, fehér bor – fokozzák a fájdalmat.



A puffadás az emésztőrendszer működési rendellenességeinek gyakori tünete, mely igen kellemetlen érzés és meghatározhatja az ember életminőségét a mindennapokban. Gyakori oka a táplálék összetételében, mennyiségében, illetve rendszertelen elfogyasztásában rejlik. A hirtelen nagy mennyiségű, illetve puffasztó ételek, italok (pl. hüvelyesek, káposztafélék, hagyma, alma, körte, szénsavas italok) szélképződést okozhatnak, mely kellemetlenül feszíti a gyomrot és a beleket. Mérsékelhetjük a tüneteket, ha az ételt alaposan megrágjuk, kerüljük a puffadást kiváltó táplálék bevitelét, rendszeresen és egyszerre csak kis mennyiségű élelmet fogyasztunk. Mindezek mellett érdemes megelőzésképp vagy a már kialakult tüneteknél valamilyen puffadás gátló (akár természetes hatóanyagú) készítményt bevenni.



Elég gyakori, hogy egy korábban észrevétlen epekő épp az ünnepek alatt okoz kellemetlenséget. Ha sok zsíros ételt fogyasztunk az epehólyag is nagy mennyiségű epét bocsájt ki és előfordulhat, hogy a már meglévő epekő beszorul a kivezető csőbe. Az epehólyag ilyenkor feszülni kezd és nagy fájdalommal járó epegörcs alakul ki. Az elakadt epekő súlyos hasnyálmirigy gyulladást is okozhat, ha elzárja a hasnyálmirigy kivezető nyílását is. Csak tetézi a veszélyt, amikor sok alkoholt fogyasztunk a zsíros ételek mellé, a kettő ugyanis megsokszorozza egymás hatását.



A bélflóra egyensúlyának felborulása a teljes hasra kiterjedő panaszokat okozhat hasi fájdalom, fokozott gázosodás, görcshajlam, hasmenés vagy székrekedés képében. Az ünnepi időszak alatt végig tanácsos probiotikum készítményeket alkalmazni, melyek tartalmazzák a bélrendszerünk számára „jó” baktériumokat, ellensúlyozva ezzel a diéta hiba miatti „rossz” baktériumok túlterjedését.

Nagyobb mennyiségű alkohol ivása ilyenkor az ünnepekkor sem helyes. Érdemes valamilyen máriatövis vagy homoktövis készítményt szedni, mely nem csak segíti a májat az alkohol lebontásában, hanem védi is azt az alkohol okozta károsító hatásoktól.

 

Végezetül még néhány jó tanács, hogy az ünnepi hangulatot ne rontsa el semmi:

  • Inkább többször, de kevesebbet együnk most is. Étkezzünk lassan, jól rágjunk meg minden falatot, ezzel is kímélve gyomrunkat!

  • Igyunk megfelelő mennyiségű folyadékot, főként szénsavmentes ásványvizet. Ha 1-2 pohár alkoholt fogyasztunk, inkább a száraz vörösborokat válasszuk.

  • Ne feledkezzünk meg a zöldség- és gyümölcsfogyasztásról most sem!

  • Lefekvés előtt 2-3 órával már ne étkezzünk!

  • Az emésztés elősegítésére és a tünetek enyhítésére a legjobb gyógyír egy kis mozgás, séta a friss levegőn.

Élvezzük gondtalanul, de ne mértéktelenül az ünnepi fogásokat!

Dr Német Ildikó

Szakgyógyszerész

Szent Sebestyén Gyógyszertár, Nagykovácsi

Címkék: