Húsvét - Minden napra egy tojás!

Dr. Német Ildikó képe

Minden napra 1 tojás

A húsvét egyik elengedhetetlen jelképe a tojás, mely a tavaszi megújulást szimbolizálja. Nem is olyan régen még a fogyasztását nem ajánlották a sárgájában található magas koleszterin tartalma miatt, de mára kiderült, hogy korántsem olyan káros az egészségre, mint azt a legtöbben gondolják.


A tojás már az őskorban is az egyik legjelentősebb táplálékforrásként szerepelt, melynek oka, hogy könnyebben megszerezhető volt, mint például a hús. Étkezésünkben a tyúktojás fogyasztása a legelterjedtebb, mely igen tápláló és sokrétűen elkészíthető. Azon kevés ételeink egyike, mely teljes értékű fehérjeforrás, tehát az összes olyan aminosav megtalálható benne, melyet a szervezetünk nem, vagy csak kis mennyiségben képes előállítani. Ezek a fehérjék testünk építőkövei, létfontosságúak a normális fejlődéshez, hiányuk gyerekkorban fejlődési és növekedési rendellenességet okozhat.

Van benne még D-vitamin, melynek fontos szerepe van az immunerősítésben és a csontritkulás megelőzésében, valamint az ugyancsak benne rejlő kalcium és foszfor felszívódásához szükséges.

Fellelhető még az antioxidánsként ismert E- és A-vitamin, ez utóbbi elengedhetetlenül kell a bőrünk és a szemünk egészségéhez. Ugyancsak a látásra hat a zeaxantin és a lutein, mely védi a szemet a nap UV-sugárzásától és ezzel együtt az időskorban kialakuló szemidegek elhalásától (maculadegeneráció). Lutein található a zöld leveles zöldségekben is, de a tojásból jobban fel tud szívódni.

A vízben oldódó vitaminok közül a B2-, B12-vitamin, folsav (B9) és pantoténsav (B5) található benne, melyek a vérképzésben, az immunitásban és az idegrendszer támogatásában játszanak szerepet. Ásványi anyag tartalma közül a vas, a jód, szelén és cinktartalma emelhető ki.

Bár a tojás sárgája koleszterinben valóban gazdag, ugyanakkor telítetlen zsírsavakban viszonylag szegény. Ennek köszönhető az, hogy a tévhit ellenére mértékletesen (napi 1db) fogyasztva mégsem növeli a szívbetegségek kockázatát. A koleszterin testünk természetes és nélkülözhetetlen alkotóeleme, melynek egy részét a sejtjeink maguk állítják elő, másrészt pedig a táplálkozás útján kerül a szervezetünkbe. Nem is a koleszterin, hanem a telített zsírok emelik a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.
Az egészségesen elkészített tojás a mindennapi étrendünkben méltó helyet foglalhat el, ha mértékkel fogyasztjuk, nem ártalmas.
A gond akkor van, ha telített zsírsavakban gazdag ételek részeként (szalonnás rántotta, sonka, stb.) esszük.

Ilyenkor húsvét táján nem a tojásfogyasztással van a gond, hanem azzal, ha napokig esszük a húsvéti sonka mellé a sok tojást. Ügyelve a mértékletességre egy kiegyensúlyozott étrend összetevője lehet akár a fogyókúra részeként is, mivel egy speciális fehérjét tartalmaz, ami elnyomja az éhséget, nem emeli a vércukorszintet és egész napra biztosítja számunkra az energiát.

Boldog Húsvéti Ünnepeket Kívánunk!

Dr. Német Ildikó
Szakgyógyszerész